Aquest “Dóna-li vida al shopping!” podria, perfectament, ser el reclam de qualsevol de les plataformes de venda on-line que ara hi ha al mercat virtual. Que jo sàpiga, però, no ho és. Si se m’ha acudit aquesta estupidesa és perquè davant de casa dels meus pares hi ha un centre d’estètica que a l’aparador s’hi han fet gravar a l’àcid -o potser només és pur PVC- un slogan similar: “Dóna-li vida al beauty”. Encara no sé com es deu fer això, però la frase m’ha vingut al cap quan m’he trobat el correu electrònic ple d’invitacions a plataformes de venda virtual.

A mi, que no m’agrada gens anar a comprar ni a passejar-me pels centres comercials o les botigues de barri, m’hauria de convencer la possibilitat de comprar tot allò que necessito sense necessitat de moure’m de casa.

Així que he entrat a les pàgines suggerides a veure què m’oferien. M’ofereixen de tot, roba, complements, sabates, productes de bellesa, mobles, tèxtils, làmpades, catifes, coberteries, llibres, discos, pel·lícules, caps de setmana romàntics, experiències úniques, articles de papereria i, fins i tot, la possibilitat de trobar parella gratis o per un mòdic preu.

El primer que m’ha cridat l’atenció és què, com quan compres un bitllet d’avió o de tren, el preu del viatge no coincideix mai amb el preu final: taxes, comissió per pagar amb targeta de credit -com és fa per pagar en efectiu on-line?- etc. En el cas que avui ens ocupa els extres en el preu venen de la mà de les despeses d’enviament, de recàrrecs per peça voluminosa, etc.

La segona cosa que m’ha cridat l’atenció és que difícilment pots trobar, per exemple, un cistell de vímet normal i corrent. D’entrada t’has de quedar un “set” -que no un joc- de tres. I a més a més ha de ser “vintage”, “industrial”, “decapat”, “envellit”, “shabby chic”, “boho chic” o de plàstic de colors llampants una mica infantils. Tot plegat apuja molt el preu del modest cistell de vímet que et cal per desar-hi els troncs per a la llar de foc o els cabdells de llana pel jersei que estàs fent.

La tercera cosa que m’ha cridat l’atenció és que, aparentment, l’oferta és molt molt àmplia. T’hi passes molta estona descartant un producte rere l’altre, però en realitat tot ve a ser el mateix. La mateixa calaixera de diferents colors, amb diferents acabats, amb poms de tota mena, però sempre de la mateixa mida, una mida que, evidentment, no és la que necessites.

La quarta cosa que m’ha cridat l’atenció és la quantitat increíble de coses que es venen adreçades al public infantil i/o adolescent. Uns consumidors voraços que, en canvi, no disposen de diners per consumir.

La cinquena cosa que m’ha cridat l’atenció és què, amb l’excusa de Sant Valentí, l’oferta de tota mena de coses inútils en forma de cor és inabastable. A Catalunya, el dia dels enamorats sempre s’ha celebrat el 23 d’abril i mai no s’han regalat coixins o motlles de silicona en forma de cor, però amb aquesta moda d’importar costums aliens el Pare Noel ja té més adeptes que el Tió, Halloween més que les castanyades i a aquest pas ja ningú sabrà perquè “… i per Sant Jordi ell li compra una rosa”.

Però el que més m’ha cridat l’atenció de tot és que les vendes on-line tinguin suposada data de caducitat: “queden 3 dies, 2 hores i 26 minuts”, t’asseguren. I jo penso, serà si us heu tret l’estoc de sobre. En qualsevol cas, el fet que intentin obligar-me a decidir-me ara mateix si vull o no vull una ganga que de fet no ho és, en el meu cas, no funciona. Quan em sento pressionada, em retiro, apago l’ordinador sense comprar res.

I després, el torno a engegar i escric articles com aquest.

Carmen Amorós Valladaura

1 comentario

  1. Absolutamente cierto. La de inventos que se sacan de la manga las empresas para que caigamos en el más desaforado consumismo, pero a mi me sucede lo mismo que a la autora de este artículo, tampoco trago el anzuelo de la oferta maravillosa, que siempre lo es menos¡ Creo que debería ser asignatura en los colegios, desde pequeños, el autodominio contra la publicidad, las más de las veces, engañosa.

    Me gusta

Responder

